SEO PR – Wizerunek w Internecie

Wizerunek w Internecie ma dziś olbrzymie znaczenie. Niejednokrotnie to właśnie od oceny na którą dotrze potencjalny kontrahent zależy czy zdecyduje się na zakup naszego produktu lub skorzysta z usługi. Toteż należałoby zadbać o to, żeby jak najbardziej podkreślić dobre dla nas opinie w wyszukiwarkach internetowych. Jak to zrobić? Możemy do tego celu zastosować tzw. SEO PR.

SEO PR to zintegrowanie działań z obszaru Public Relations z search engine optimization (SEO). Polega ono na właściwej optymalizacji materiałów informacyjnych na które zamierzamy kierować odbiorcę. Wzrastająca świadomość internautów powoduje, iż przed zakupem artykułu bądź zamówieniem usługi przeważnie poszukują danych oraz opinii pozwalających upewnić się, iż to właśnie wybór określonej korporacji będzie strzałem w dziesiątkę. Sporo osób poszukując danych wpisuje w wyszukiwarkę hasła tj. nazwa marki + opinie lub nazwa firmy + referencje.

Naturalnie nie możemy być pewni, iż negatywne opinie na nasz temat się nie pojawią – Internet jest niezależnym środowiskiem na którym każdy może prezentować własne stanowisko. Złym jest natomiast uważanie, iż nie mamy wpływu na to czy kontrahent przyjdzie do pozytywnych czy złych danych na nasz temat. Dzięki zintegrowaniu działań powiązanych z optymalizacją pod wyszukiwarki (SEO) i Public Relations umiemy efektywnie kierować internautów na interesujące nas materiały i opinie, dzięki czemu budujemy nasz pozytywny wizerunek w Internecie. Działania PR w internecie nie są niczym nowatorskim. Mnóstwo instytucji od dawna dba o opinię swojej firmy korzystając z wyspecjalizowanych organizacji marketingu lub własnych pracowników.

Jak kreować swój SEO PR?

W uproszczeniu można stwierdzić, iż SEO PR polega na takim tworzeniu materiałów informacyjnych, by były one nasycone wyrażeniami kluczowymi, jedna cały proces nie wiąże się wyłącznie do powyższego. W poniższych krokach pokażemy jak wykonać oraz kontrolować efektywną akcję, jaki będzie stanowiła istotny wpływ na nasz wizerunek w sieci.

1. Sprecyzuj grupę docelową

Tworząc materiały na potrzeby SEO PR należy wypełnić je frazami kluczowymi, jakie są przeważnie wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników konkretnej firmy. Stąd właściwa ocena oraz określenie grupy docelowej pozwoli nam dobrać odpowiednie wyrażenia oraz miejsca, gdzie udzielają się osoby zaciekawione tematem. Grupą docelową mogą być nasi aktualni czy ewentualni kontrahenci, lub partnerzy.

  1. Wyselekcjonuj odpowiednie wyrażenia kluczowe

Po ustaleniu grupy docelowej, posiadamy już większą świadomość na temat tego do kogo chcemy kierować nasze przedsięwzięcia SEO PR. Możemy zatem przejść do wybrania odpowiednich wyrażeń kluczowych. Niezwykle przydatne w tym może okazać się darmowe narzędzie do propozycji wyrażeń kluczowy Google Keyword Planner i aktualne statystyki naszej strony z Google Analitics i Google Search Console. Dane ujęte w statystykach odpowiedzą na pytanie które słowa kluczowe wpisują klienci którzy wchodzą na stronę. Zwłaszcza nazwa firmy powinna być uwzględniona w wybranych przez nas frazach np.:

  • nazwa firmy + opinie
  • nazwa firmy + praca
  • nazwa firmy + referencje
  • nazwa firmy + portfolio
  • nazwa firmy + nazwa produktu
  1. Zoptymalizuj istniejącą treść bądź opracuj nową

Wyselekcjonowanie grupy docelowej oraz odpowiednich słów kluczowych zapewnia nam większą świadomość tego na które wyrażenia i miejsca prowadzić użytkowników. Kolejnym etapem który musimy przeprowadzić jest właściwa optymalizacja artykułów, jakie do tej pory stworzyliśmy, lub stworzenie oraz publikacja nowych. Na które elementy należałoby zwrócić uwagę?

Tytuł artykułu – w tytule należy umieścić słowo kluczowe na które potrzebujemy znaleźć się wysoko w wyszukiwarce, to wciąż jeden z najistotniejszych faktorów SEO.

Słowo kluczowe w znaczniku <h1>

Wyróżnienie fraz w artykule

Meta description – posiada on znaczenie zwłaszcza dla klikalności naszego odnośnika w wynikach szukania. Konkretny opis tego co użytkownik odnajdzie po wejściu na stronę, należy w nim umieścić słowa kluczowe.

  1. Publikacja wartościowych treści

Publikacja artykułów na temat marki w zewnętrznych dziennikach to szczególnie ważny czynnik dbania o wizerunek firmy w Internecie. Do publikacji artykułów można wykorzystać:

Blog osobisty – to świetny sposób na wykreowanie własnej osoby jako eksperta/specjalisty w określonej dziedzinie. Możemy na nim polecać propozycję naszej firmy – produktów bądź usług. Blog to także doskonały sposób na wejście w interakcję z innymi użytkownikami powiązanymi z branżą w jakiej się poruszamy.

Biura prasowe – gwarantują skuteczniejszą łączność z redaktorami, są świetnym miejsce do publikacji notatek publicystycznych i innych środków dziennikarskich.

Artykuły gościnne w serwisach specjalistycznych lub na blogach

Serwisy społecznościowe – serwisy tj. Facebook to wspaniałe miejsce do zbudowania grupy osób zafascynowanych danym tematem oraz wysyłka im ciekawych treści.

  1. Linkuj do wartościowych treści nad jakimi nie posiadasz kontroli

Zdarzają się okoliczność gdy nad treścią i optymalizacją strony na jakiej znajduje się pozytywna wzmianka o nas nie posiadamy kontroli. Warto w takiej sytuacji podlinkować taki artykuł/post – dzięki czemu wskoczy on na wyższe pozycje w wynikach szukania i łatwiej będzie do niego trafić.

  1. Pozycjonuj pozytywne opinie

Sama publikacja właściwych materiałów czasami nie starczy do tego, żeby znalazły się one na topowych pozycjach na interesujące nas wyrażenia kluczowe. W takim przypadku należy wesprzeć opinię działaniami SEO. Niejednokrotnie kilka wartościowszych odnośników np. z naszego bloga, strony firmowej czy Facebooka wystarczająco podniesie widoczność tekstu.

Monitoring wyników wyszukiwania

Niezwykle istotnym aspektem w działaniach SEO PR jest monitoring wyników wyszukiwania na słowa kluczowe powiązane z naszą firmą. Naturalnie przydatne będą tu przeróżnego typu systemy do monitoringu pozycji np. polski Stat4Seo. Szczególnie pomocny może okazać się również Google Alerts, jakie po zaindeksowaniu danych z konkretnymi frazami wyśle nam informację na maila.

A jeśli Google nie zaindeksowało informacji na nasz temat?

Algorytm wyszukiwarki Google nie wszystkie dane indeksuje od razu po ich pojawieniu się w sieci. Może to spowodować pewne problemy. Załóżmy sytuację w jakiej negatywna informacja trafia na specjalistyczny serwis, cieszący się ogromną renomą, jednak z jakiegoś względu jej zaindeksowanie przez robota wyszukiwarki trochę się przedłużyło. Bazowanie wyłącznie na Google Alerts i wynikach wyszukiwania nic nam w tym wypadku nie da. Z pomocą na szczęście przybywają narzędzia tj. Brand24.pl bądź Sentione.pl. Dzięki nim potrafimy odszukać złe opinie nim jeszcze pojawią się w wyszukiwarce i przedsięwziąć stosowne działania naprawcze.

Czemu należałoby dbać o wizerunek swojej firmy w sieci?

Wyszukiwarka Google jest dziś podstawowym centrum informacji o towarach, usługach czy firmach. Od tego jakie oceny odnajdzie ewentualny klient niejednokrotnie zależy czy zdecyduje się na zakup naszego towaru bądź usługi. Tak więc to jeden z głównych elementów, mających wpływ na sukces naszej firmy.